На уроках английского языка




Скачать 33,81 Kb.
НазваниеНа уроках английского языка
страница1/3
Дата03.02.2016
Размер33,81 Kb.
ТипУрок
  1   2   3
Из опыта работы с разными видами чтения

на уроках английского языка

Климакова Галина Васильевна-учитель английского языка


МОУ Выкопанская СОШ

Текст является основной учебно-методической единицей обучения, так как на основе текста возможно обучение всем видам речевой деятельности. Задания на понимание текста встречаются во всех типах экзаменов: традиционном, ГИА, ЕГЭ, FCE, вступительных экзаменах в вуз.

Наиболее важную роль работа с текстом играет при обучении чтению. В зависимости от целевой установки различают следующие виды чтения:

• просмотровое;

• ознакомительное;

• изучающее;

• поисковое.


Просмотровое предполагает получение общего представления о читаемом материале. Его целью является получение самого общего представления о теме и круге вопросов, рассматриваемыx в тексте. Учебные задания должны быть направлены па формирование навыков и умений ориентироваться в логико-смысловой структуре текста, умений извлекать и использовать материал текста в соответствии с конкретным коммуникативным заданием (см. Приложение I).


Ознакомительное - чтение, при котором предметом внимания читающего становится все речевое произведение (книга, статья, рассказ) без предварительной специальной установки на

конкретное использование или воспроизведение полученной информации. Основная задача извлечь из текста основную информацию, то есть выяснить, какие вопросы и каким образом решаются в тексте, что именно говорится в нем по данным вопросам.


Изучающее чтение предполагает максимально полное и точное понимание всей содержащейся в тексте информации и критическое ее осмысление. Это вдумчивое и неспешное чтение, предполагающее целенаправленный анализ содержания читаемого с опорой на языковые и лексические связи текста.

Поисковое чтение — это чтение газет и литературы по специальности. Цель - быстрое нахождение в тексте (текстах) вполне определенных данных.


Одной из целей работы с текстом является формирования у обучаемых навыков и умений полного понимания содержания. Овладение технологией чтения осуществляется в результате выполнения предтекстовых, текстовых и послетекстовых заданий.


Предтекстовый этап.

Чтобы снять трудности в понимании содержания текста, преподаватель сообщает сведения об авторе или произведении. Для снятия языковых трудностей можно предложить упражнения, в которых формируется языковая догадка, навыки словообразования. Предтекстовые вопросы стимулируют интерес учащихся.


Текстовый этап.

На этом этапе задания должны нацеливать учащихся не только на общее понимание текста, но и на его интерпретацию, в зависимости от задачи.

Таким образом, обучаемые выполняют упражнения, направленные на извлечение основной и второстепенной информации из текста посредством нахождения смысла текста, лексико-семантической основы объединения смысловых отрезков в единое целое. Необходимо вооружить учащихся различными приемами работы с текстом, так как можно и нужно использовать разные стратегии при выполнении разных заданий по тексту.


Послетекстовый этап.

На этом этапе осуществляется контроль понимания содержания и дается его интерпретация.

В средних и особенно старших классах основная задача учителя- вооружить учащихся приемами работы при чтении про себя как оно дает возможность учащимся сосредоточиться смысловой стороне текста.


Использование этих приемов позволяет, с одной стороны, формировать языковую компетенцию учащихся, а с другой - способствует их интеллектуальному развитию. При этом развивается:

  • Логическое мышление (анализ структуры текста, средств связи).

  • Высокая концентрация внимания.

  • Способность к прогнозированию. (Включает в себя воображения, интуицию, способность к глубокому анализу.)

  • Способность к оценке. (Это производная от критического мышления. Оценка как собственных действий, так и действий и мыслей других людей.)

  • Продуктивность - способность генерировать большое количество идей.

  • Гибкость мышления. (Способность быстро и легко находить новые стратегии решения, устанавливать ассоциативные связи и переходить от явлений одного класса к другим, часто далеким по содержанию). (Инертность - противоположное качество)

Гибкость связана с богатством и разнообразием прошлого опыта ребенка (объем знаний, умений и навыков), но главное не опыт, а методы его освоения.

Проверка понимания текста может осуществляться с помощью тестов. Нужно познакомить учащихся с форматом таких тестов и вооружить эффективными стратегиями их вы­полнения.

Рассмотрим основные виды таких тестов и способы активизации познавательной деятельности учащихся при их выполнении.


I. Multiple Matching: Headings.

Проверяется способность выделять главное в тексте (заголовки или основная идея) па уровне параграфа. Развивается спо­собность к прогнозированию, продуктивность мышления.

Может быть предложено два типа заданий:

  • Сопоставить заголовки с параграфами текста.

  • Сопоставить предложения, выражающие главную мысль, с параграфами текста.

Заголовки или предложения напечатаны до основного текста для того, чтобы учащиеся получили общее представление о главных идеях, прежде чем начать читать текст. Некоторым удобнее сначала просмотреть текст, а потом прочитать предложения. Нужно предложить учащимся попробовать оба подхода и выбрать наиболее эффективный для них. Не нужно зацикливаться на первом сделанном выборе, так как могут возникнуть трудности с дальнейшими частями, лучше вернуться и пересмотреть, правильно ли был сделан выбор.

Учащимся предлагается в парах выполнить тест по тексту Do Men Have a Future? (см. Приложение 2), пользуясь инструкцией:

1. Read the text.

2. Read the headings.

3. Cross out the example heading.

4. Look for the key words or phrases in the text which are relevant to the headings. Underline them.

5. Decide on extra heading.

6. Delete headings used.

7. Do not spend too much time on any one choice. Come back and check it later.


2. Multiple choice.

Это задание на полное понимание текста. Нужно внимательно прочитать текст и задания к нему, чтобы суметь отличить кажущиеся похожими ответы, причину и следствие. (Развитие концентрация внимания, логического мышления, способности к оценке). Необходимо научить учащихся сопоставлять ответы с текстом, избегать word-spotting, используя парафраз. Главное - значение!

Вопросы даются в том же порядке, что и информация в тексте. Могут быть задания на значение отдельных слов или фраз в тексте вопросы на определение темы всего текста, на определение отношения или мнения автора.

Учащимся предлагается в парах выполнить тест по тексту Living by the Sword (см. Приложение 3), пользуясь инструкцией:

1. Read the questions first. What kind of text is it?

2. Skim-read the text.

3. Read over the questions and then scan the text to find where the answers can be found. (E.g. What information in the text explains the parents' attitude? Which of the four choices offers information not mentioned in the text?)

4 While reading the text, underline the parts which justify your

answers.

5. Answer the questions.

6. Do not spend too much time on any one choice. Come back

and сheck it later.


3. Gapped text.

Эти задания направлены на проверку понимания структуры текста и логики развития событий. Учащиеся должны вставить извлеченные из текста предложения или абзацы. Возможен только один правильный ответ. (Развитие логического мышления, способности к прогнозированию.)

Нужно сначала прочитать весь текст с пропусками, чтобы понять, о чем он, понять структуру текста и как развивается действие. Важно обратить внимание на информацию как до пропуска, так и после него, а так же на их соответствие логике всего текста. Сначала нужно изучить пример, чтобы понять принцип.

Учащиеся должны знать стилистические средства, которые показывают, как могут быть связаны отдельные части текста: показатели времени, причины и следствия, контраста, повтора, уметь правильно употреблять местоимения, времена английского глагола. Важно избегать word-spotting.

Учащимся предлагается в парах выполнить тест по тексту Тhe Bodyguard business (см. Приложение 4), пользуясь инструкцией

1. Skim-read the text.

2. Decide on the structure. (Is it chronological, cause and effect etc.?)

3. Read the example paragraph and the corresponding sentence, cross it out.

4. List the part of the text just before and after the first gap. What kind of information is missing?

5. Continue like this. Which sentence best fills the gap, refers to the same period of the time, events, etc.?

6. Underline in the text words that relate to each other (e.g. both ... and...).

7. Make sure you mark each answer in the correct box.


4. Multiple Matching.

Такие задания проверяют способность выделить специальную информацию в ряде текстов (развивают гибкость мышления). В некоторых заданиях можно делать несколько выборов.

Важно проанализировать, почему определенная часть текста подходит именно к этому отрывку.

Учащимся предлагается в парах выполнить тест по тексту What job Would You Apply For…?(см. Приложение 5), пользуясь инструкцией:

1.Skim-read the questions. What are they about?

2. Skin-read the text.

3. Scan the text. In each paragraph A-F underline the answers to the following questions: a)Representatives of what professions is the company looking for? b) What qualities are required?

4. Underline the part of the text that is referred to each question.

5. Answer all the questions even if you think you are guessing.


Работа с текстом очень важна также при обучении лексико-грамматической стороне речи (Use of English).

Проверка понимания осуществляется с помощью следующих текстов:

Multiple Choice Cloze (см.Приложение 6).

Open Cloze (см.Приложение 7).

Error Correction (см.Приложение 8).

Word Formation (см.Приложение 9).

Учащимся предлагается выполнить задания по цепочке.


Тесты может составлять и сам учитель.

Учащимся предлагается тест Multiple Choice на основе текста Jobs For Life,Jobs For Love. Так как текст небольшой, можно изъять не более 5 предложений (частей предложений). При этом очень важно, чтобы четко прослеживалась их связь с предыдущими предложениями. Затем добавляется одно лишнее предложение.

Учащиеся работают в группах. Образец составленного теста см. в Приложении 10.

Для того чтобы подготовить учащихся к выполнению такого вида тестов, можно предложить следующие задания:

• Ответьте на вопросы (без вариантов ответа).

• Разбейте текст на параграфы.

• Подчеркните предложение (часть предложения или ключевое слово), чтобы сформулировать главную идею текста (параграфа).

• Сформулируйте главную идею текста в одном предложении.

• Определите отношение автора (одобряет - не одобряет).

• Считает ли автор, что... Найдите в тексте предложения, которые доказывают это.

• Найдите в тексте определенную информацию, представьте ее в виде таблицы, схемы (см. Приложение 11).


Итак, работа с текстом стимулирует интеллектуальную активность учащихся. Однако необходимо подбирать тексты с учетом возрастных интересов учащихся, уровня сформированности их языковых умений и навыков, ориентируясь при этом не только на зону актуального, но и на зону ближайшего развития.


Литература.


1. FCE. University of Cambridge. UCLES. 2003.

2. Virginia Evans, Jenny Dooley. Practice Test 1. Express Publishing, 2000.

3. Virginia Evans, Jenny Dooley. Practice Test 2. Express Publishing, 2000.

4. Virginia Evans, Jenny Dooley. Enterprise 4. Intermediate. Course Book. Express Publishing, 2006.

5. Virginia Evans, Jenny Dooley Enterprise 4. Intermediate. Workbook. Express Publishing, 2006.

6. First Certificate: First! Sophie Kingsley. Examination Practice 1. Express publishing, 2005.

7. Дроздова, Т. Ю., Ларионова, И. В. Английский для подготовки к экзаменам. - СПб.: Антология, 2006.

8Ю.С.Веселова Английский язык 11 класс (в формате ЕГЭ) Москва-2010

9Е.Г. Воронова Готовимся к ЕГЭ-Английский язык_Дрофа_Москва-2005

10С.А.Юнёва Открывая мир с английским языком-Интеллект-Центр-2010

11О.В.ЗахарьинаСовременные образовательные технологии –Английский яз.

(4-11классы) Из-во «Учитель»-2009


ПРИЛОЖЕНИЯ

Приложение1

1. Here are some advertisements:

1

Filing clerk/person Friday

A well-known firm of accountants require a filing clerk/person Friday to help in a large office. If you're intelligent, qualifications are not important.

Send detail to Helen Pym, 75 Parson Green Lane

London SW64Ja

2.

Secretary

  • Can you use a word processor?

  • Are you polite?

  • Have you got a good telephone manner?

A small friendly office needs an efficient secretary. Experience is not important if you can use a word processor.

    • Good pay and good working conditions.

    • Good promotion prospects.

Ping 07827245564 or write to: Nigel Moon, 15, North Road, Warwick, Lanes ZD10PK

3.

Lawn-mower

Lawn- mower wanted to work for Weald & Downland Open Air Museum.

Same skills in woodwork are desirable.

Write to Michael Ricks, West Dean, Chichester, Sussex P013ZD

2. Here are three young school-leavers speaking about themselves:

A. Joan Berwick

I'm still at school but I finish next month. So I'm looking for job. I've got my own PC and I can use a word processor. I can use a switchboard because my sister is a receptionist and she showed me what to do, but I haven't got any experience. I'm going to take a secretarial course. I want an office job but 1 don't want to work for a large firm.

B. Alan McGee

I left school two months ago. I haven't got any work experience I haven't done any examinations and I haven't got any qualifications. I don't like sitting at a desk and doing paper work. I spent my child hood at my grandfather's farm and I like to be in the open air. I used to help my grandfather with his work. So I know something of gardening and I can operate simple farm machinery.

C. Hamish Griffiths

I'm going to leave school in two months' time. I'd like to find some job right off. My teacher says I'm a good student and accurate in my work. I can type but I don't know anything about word processors. I like my schoolmates and often help them with their home work. I like to be with people and learn from them.

  1. Now decide which job each of them can apply for and get. Explain why.

1

2

3











Приложение 2

Read the article about men and unemployment. Chose the most suitable heading from the list A-I for each part (1-7) of the article. The is one extra heading which you do not need to use. There is an example at the beginning. (0)

A

University of women

B

Women will make the choice

C

More jobs for young people

D

Men's jobs disappearing

E

New jobs - wrong skills

F

Schoolgirls racing ahead

G

The increasing importance of learning

H

Part-timers on the increase

I

Changing pay and increasing power


Do Men Have A Future?

0

D

Male full time employment in Britain reached its highest level in1990.Since then the figure has fallen by about ten per cent. Among women, on the other hand, employment figures have remained more or less steady. This means that men are bearing the brunt of the 1990s recession, since traditionally "male" jobs - especially in areas such as mining and production - have been the hardest hit.

1




Meanwhile, the majority of new jobs created are part-time ones, which traditionally go to women in a ratio of over five to one. Although more men than ever before are being forced to look for part-time work, as there is no other choice, the majority of part-time posts still go to women.

2





In Britain as in other developed countries, the workplace is changing. Jobs in production industries have fallen by more than a

million in the last six years alone. The coal industry, the worst hit

area, has seen employment fall by as much as three quarters. And for these out-of-work miners there is not much to suit their skills in the new industries: hotel and catering, retail distribution, banking and insurance, cleaning, medical and health services, education and welfare.

3





It is clear that better-paid jobs of the future will require specialized knowledge and experience, which only training and higher standards of literacy and numeracy can bring about. Education is truly the future of the country, and here the news is not so good for men.

4




Ten years аgо the best exam results in schools were achieved by male pupils. Now the situation has turned around. In all subjects except maths, girls are doing better than boys by the age of seven. After that the gap becomes wider.

5




As a result, changes are taking place at the top end of the educational ladder. In 1984, three out of five university students were male. This year, for the first lime, girls made up the majority of the new students. Soon most new graduates will be female. So why do women still earn less and have far fewer top jobs?

6




In Britain, woman's salaries in equivalent jobs are as much as a fifth lower than men's, and most bosses arc still men. But today's distribution of jobs (particularly top jobs) is a result of the educational situation of the 1950s and 1960s, when three quarters of university graduates were men. The situation may change by the уеar 2020 or20300, when the idea of "jobs for the boys" could well change to "jobs for the girls."

7




By that time, life could be getting very unpleasant for under-skilled, under-educated males. Without suitable training, they will have little hope of finding employment. Of course it is difficult to predict the future, and it is always possible that men will continue to hold the tор position in public life. However, if men do manage to keep the top jobs, it could be only because women — who by then will have most of the university degrees and jobs - decide to let them.

Приложение 3

Read the text and answer the multiple choice questions:

LIVING BY THE SWORD

When Cristina Sanchez told her parents that she wanted to be-come a bullfighter instead of a hairdresser, they weren't too pleased. But when she was eighteen her parents realized that she was serious and sent her to a bullfighting school in Madrid, where she trained with professionals. Since last July, Sanchez has been the most successful novice in Spain and is very popular with the crowds. After brilliant performances in Latin America and Spain earlier this year, Sanchez has decided that she is ready to take the test to become a matador de toros. Out of the ring, Sanchez does not look like a matador. She is casually elegant, very feminine and wears her long blond hair loose. She seems to move much more like a dancer than an athlete, but in the ring she is all power.

When she was fourteen, Sanchez's father warned her that the

word of bullfighting was hard enough for a man and even harder for a woman. It seems he is right. "It really is a tough world for

a woman", says Sanchez. "You start with the door shut in your face. A man has to prove himself only once, whereas I have had to do it ten times just to get my foot in the door."

In perhaps the world's most masculine profession, it would seem, strange if Sanchez had not met problems. But even though Spanish woman won the legal right to fight bulls on equal terms with men in 1974, there are still matadors like Jesulin de Ubrique who refuses to light in the same ring as her. Sanchez lives with her family in Parla south of Madrid, Her family is everything to her and is the main sup port in her life, "My sisters don't like bullfighting, they don't even watch it on TV, and my mother would be the happiest person in the world if I gave it up. But we get on well. Mum's like my best friend." When Sanchez is not fighting she has a tough fitness routine - running, working out in the gym and practicing with her father in the afternoon. By nine she is home for supper, and by eleven she is in bed. She doesn't drink, smoke or socialize. "You have to give up a lot," says Sanchez. "It's difficult to meet people, but it doesn't worry me love does not arrive because you look for it."

Sanchez spends most of her year travelling: in summer to Spanish and French bullfights and in winter to Latin America. Her mother dislikes watching Sanchez fight, but goes to the ring when she can. If not, she waits at home next to the telephone. Her husband has had to ring three times to say that their daughter had been injured, twice lightly in the leg and once seriously in the stomach. After she has been wounded, the only thing Sanchez thinks about is how quickly she can get back to the ring. "It damages your confidence," she says, "but it also makes you mature. It's just unprofessional to be injured. You cannot let it happen." Sanchez is managed by Simon Casas, who says, "At the moment there is no limit to where she can go. She has a champion's mentality, as well as courage and technique."

1. When Sanchez told her parents that she wanted to be a bull fighter they...

A. fell a little pleased.

B. thought she was too young.

C. thought she had a good sense of humour.

D. were initially opposed to the idea.

2.Sanchez thinks that...

A. living in today's world is difficult for a woman.

B. bullfighting is a difficult career for women.

C. it is almost impossible to succeed as a female bullfighter.

D. women have to demonstrate their skills as much as male bullfighters do.

3 Sanchez's mother...

A. is everything to her family.

B. prefers to watch her daughter on TV.

C. supports her more than the rest of the family.

D. would prefer Sanchez to leave the ring.

4. What does "it" in line 32 refer to?

A. the fitness routine;

B. not socializing;

C. giving up;

D. smoking.

5. Sanchez doesn't socialize often because...

A. she doesn't like cigarettes and alcohol.

B. her work takes up most of her time.

С. she is worried about meeting people.

D. it' s too difficult to look for friends.

6. What does Sanches think about after being injured?

A. her next chance to fight bulls.

B. her abilities.

С. her development.

D. her skills.

Приложение 4

You are going to read a newspaper article about bodyguards. Seven paragraphs have been removed from the article. Choose from the paragraphs (A-H) the one which fits each gap (1-6). There is an example at the beginning (0).

THE BODYGUARD BUSINESS

At 5.30 in the morning a couple were sitting in a car having an innocent talk about tomato plants. Suddenly, two men jumped in front of the car, pointing guns at them.

0

G

No, this wasn't the kidnapping of a famous film star or politician. It was the first morning of a week-long training course to learn how to become a bodyguard. Nowadays, becoming a bodyguard is big business. This is not because of a sudden rise in violent crime? but because having a bodyguard is the ultimate decoration for the rich and famous. Just as you or 1 would use jewellery, clothes or shoes to be fashionable, these people use bodyguards or - "minders" - to make them selves look good. Moreover, bodyguards trained in Eng land are thought to be the most fashionable lo have, rather like having an English butler. It is easy to imagine that bodyguards are al ways huge men built like Mr. Universe, but according to the founder of one training company, this is not the case.

1





Many important men who want protection for their wives don't want a handsome young man around, and important women often feel more at ease with a bodyguard who is a woman as well. There are some stars who prefer a large bodyguard, but it has been suggested that they arc chosen to match the celebrity's huge ago rather than a result of the bodyguard's ability to do the job.

2




Not many people would sec a pretty woman with a famous rock star as a threat. Nor would anyone take any notice if she reached into her handbag for a lipstick - that is, until she pulled out a gun instead. Sharon Stone's female bodyguard knocked four people to the ground in the space of one month after they had threatened her employer. It is hardly a job for someone who is not properly trained. But in Eng land, less than one per cent of bodyguard trainees arc women.

3




One of the reasons for this is that the first weapon of a bodyguard is the brain, and the trainers often find that women are more willing to accept this message than men. The trainers try to stop would-be Rambos from becoming bodyguards as their idea of the job seems to be based on the Kevin Costlier film, The Bodyguard.

4




But the reality of the job is far more boring. Hours can be spent waiting outside hotel rooms, or standing outdoors in the cold and rain. If the Rambo types applying for training expect sessions of karate or kick-boxing, they will be disappointed. They will find them selves being taught about being neat and tidy, how to speak to a diplomat and so on.

5




Those that do, however, can look forward to a career which can earn them between $300 and $1000 per day, depending on who the client is of course. Many of the trainees admit that it was the money which made them want to become bodyguards.

6




Information can include the personality and life-style of the person. For example, who is likely to threaten their lives or just bother them? The business of being a bodyguard in this day and age has gone beyond the abilities of the Rambo types. It now takes brains as well as muscle to succeed.

A

In Scandinavia, however, the number of female students is five per cent and rising. This is a trend which those in the business find promising and are trying to encourage

B

It is only after these basic lessons have been taught that they are allowed some Costner action. Many of them don't last the course, though.


C

Lurking terrorists turned out to be trees, and the trees turned out to be another team pretending to be terrorists. It was all very confusing.


D

After the release of this box office hit, the number of people applying to be trained soared at least fifty per cent.Glossy magazines and TV shows started giving the job a glamorous image.


E

"Size and muscle are not important. Surprisingly, women are now in demand from many companies to train as bodyguards, and their clients often demand women as well."

F

But their money is not just earned by standing around 1оoking after a film star. Hours are spent preparing files on the people they are guarding.


G

The doors were pulled open and the couple were dragged from the car. They lay with their faces in pools of rainwater, wonder ing if their choice of career had been wise.

H

One job of the properly trained bodyguard is to be seen or no ticed as little as possible. This is where women have the advan tage over men in the business of being a bodyguard

.


Приложение 5

Read the texts and match the numbers and the letters.

What job would you apply for if you...

1. ...are a qualified scientist?

2. ...are looking for a teaching post?

3. ...are experienced in cooking Italian food?

4. ...want to manage a group of people?

5. .. .have worked with teenagers and children?

A. MCU CORF is looking for a Lead Mechanical Engineer for a large project. Responsibilities will include management of mechanical team. Good communication skills are essential. Must be experienced with fixed and rotating equipment, compressors, pumps, and piping. Need twelve or more years' experience as a Lead Mechanical Engineer.

Send resume to
  1   2   3

Похожие:

На уроках английского языка iconДоклад по теме «Использование современных информационных технологий для формирования коммуникативной компетенции на уроках английского языка»
Тема моего доклада «Применение икт на уроках английского языка» на прямую пересекается с моей темой по самообразованию «Использование...
На уроках английского языка iconСоздание творческой среды на уроках английского языка и во внеурочной деятельности
Л. В. Нестеренко, учитель английского языка, I квалификационная категория, руководитель школьного методического объединения учителей...
На уроках английского языка iconДоклад «Использование на уроках английского языка ситуационных задач с жизненно-практическим содержанием»
...
На уроках английского языка iconИспользование игровых технологий на уроках английского языка
Последние годы свидетельствуют о значительном повышении интереса к английскому языку. Он признан языком профессионального общения...
На уроках английского языка iconКазанский (приволжский) федеральный университет институт языка Кафедра английского языка
Авторы: Г. А. Багаутдинова, доктор филологических наук, профессор, зав кафедрой английского языка, директор Института языка
На уроках английского языка iconРеферат по теме: «Применение информационно-коммуникационных технологий на уроках английского языка в начальной школе»
«Применение информационно-коммуникационных технологий на уроках английского языка в начальной школе»
На уроках английского языка icon1. Functional Styles in Modern English
Роль английского языка как одного из мировых языков Основне варианты английского языка
На уроках английского языка iconПрезентация как средство визуализации на уроках английского языка
Я глубоко убеждена, что ученики и их учителя должны проживать время своих уроков счастливо, так как на уроках мы проводим часть нашей...
На уроках английского языка iconМетодическая разработка
«Развитие коммуникативной компетенции учащихся на основе использования краеведческого материала на уроках английского языка»
На уроках английского языка iconИспользование икт на уроках английского языка в средней школе как фактор повышения качества знания учащихся

Разместите кнопку на своём сайте:
Библиотека


База данных защищена авторским правом ©lib2.znate.ru 2012
обратиться к администрации
Библиотека
Главная страница