Учебно-методическое пособие по аспекту «Устная речь» для студентов III курса факультета английского языка




Скачать 16,55 Kb.
НазваниеУчебно-методическое пособие по аспекту «Устная речь» для студентов III курса факультета английского языка
страница1/9
Дата04.02.2016
Размер16,55 Kb.
ТипУчебно-методическое пособие
  1   2   3   4   5   6   7   8   9


Дагестанский государственный педагогический университет

Институт иностранных языков

Кафедра английского языка


Учебно-методическое пособие по аспекту «Устная речь» для студентов III курса факультета английского языка


Махачкала 2007


Учебно-методическое пособие по аспекту «Устная речь» для студентов III курса факультета английского языка (составители Джабраилова В.С., Мунчаева А.А). - Махачкала: ДГПУ, 2007. - 61с.





Данное учебно-методическое пособие предназначено для студентов III курса английского отделения факультета иностранных языков и предназначено для развития навыков устной речи по темам, которые выносятся на экзамен в конце учебного года. Пособие разработано с учетом принципа коммуникативной направленности и соответствует современным требованиям преподавания иностранных языков.


Предисловие


Данное учебное пособие предназначено для студентов 3 курса языкового вуза, оно направлено на развитие навыков говорения на английском языке, материал организован так, чтобы от более лёгкой диалогической (вопросно-ответной) формы общения учащиеся смогли перейти к монологической форме, в которой они смогут выражать свою точку зрения на ту или иную проблему.

Речевая деятельность – это активный, целенаправленный опосредованный языковой системой и обусловливаемый ситуацией общения процесс передачи или приёма сообщения. Деятельность – это система умений творческого характера, которая направлена на решение различных коммуникативных задач. Предметом речевой деятельности является мысль как форма отражения окружающей действительности во всех её проявлениях. Основным средством существования, оформления и выражения мысли выступает язык. Говорение определяется как вид речевой деятельности, с помощью которого осуществляется устное (вербальное) общение. Говорение как вид речевой деятельности имеет место, если у человека возникает коммуникативная потребность, т.е. когда появляется мотив деятельности. Интенция (коммуникативные намерение, желание добиться конкретной коммуникативной цели) определяет коммуникативную роль говорящего как участника общения и обозначает конкретную цель его высказывания.

Обучая говорению как средству общения учащихся учат: а) запрашивать информацию друг у друга и у преподавателя; б) обмениваться мнениями и суждениями; в) вести групповую беседу в связи с прочитанным или услышанным; г) описывать, рассказывать, пересказывать, рассуждать, дискутировать. При этом большое внимание обращается на выработку коммуникативных умений: начать общение, стимулировать речевого партнера к его продолжению.

Цель пособия – предоставить материал в рамках специально обозначенных программными требованиями устных тем, причём структура данного пособия предполагает не только наличие текстов определенной тематики, но и ряд заданий, которые создают ситуацию коммуникативной потребности, а значит, стимулируют акт говорения. В частности, в пособии присутствуют следующие задания, направленные на мотивацию интенции: ответы на вопросы (как по содержанию прочитанного, так и апеллирующие к личному опыту), осмысливание (с последующим анализом) сентенций известных людей на ту или иную тему, составление или оформление таблиц, отражающих определенные реалии, имеющие отношение к обсуждаемой теме, выбор одного решения с последующим его обоснованием. Кроме того, одной из целей данного пособия является расширение словарного запаса студентов, главным образом, за счёт глоссария, который содержит в себе объяснение явлений на английском языке, что, несомненно, будет полезным для расширения вокабуляра. Необходимо отметить, что в пособии нашел отражение и региональный компонент, в частности, затрагиваются аспекты тех или иных явлений на примере Дагестана (праздники, музыка).

Пособие состоит из 10 уроков, каждый из которых структурирован таким образом, что в итоге студент может высказываться по теме в рамках предложенного лексического материала, и приложения, которое, в свою очередь, содержит в себе перечень клише для оформления устного высказывания, а также словарь – минимум наиболее сложных для понимания лексических единиц, которые нашли отражение в уроках.

Пособие составлено на основе лингвострановедческого материала, в том числе и из сети Интернет, в процессе работы над ним привлекались электронные словари, содержащие самые последние по времени актуальные словарные статьи.


Unit 1 FEELINGS AND EMOTIONS

Sharing Ideas

  1. What is the difference between a feeling and emotion?

  2. What gives you positive / negative emotions?

  3. Which of your feelings do you let other people know about? Which do you keep to yourself?

  4. Why do you think people cry?

  5. If you feel like crying, do you let yourself cry or do you try to restrain the tears?

Expressing your feelings

All people feel different feelings and emotions in their everyday life. When we are happy the world seems to be a friendly place, while when we are irritated everything looks hostile and sad.

Sometimes it's a good thing to say what you feel. At other times it's better to keep quiet about your feelings. Sometimes it's hard to know exactly what it is you do feel. At other times feelings are so strong they seem to overwhelm you. All of us experience a wide range of emotions in our lives. Usually, that's a good thing. But sometimes we have difficulty controlling our emotions, even to the point of letting our emotions control our behavior. Usually, that's not such a good thing. Here are some helpful suggestions for handling your emotions.

• Be honest with yourself.

•Talk to somebody about your feelings.

• Don’t ignore your emotions, they are telling you something.

• If you are having an unpleasant feeling, think of something you can do that will help, and then do it.

• Find positive ways to express anger that are not hurtful to others.

• Remember, whatever you are feeling, you're not alone.

• Try not to get overwhelmed, things usually improve.

• If you do get overwhelmed - ask for help.

Controlling or letting feelings out

The stereotype of the English is that they are cold, reserved and unemotional. Compared with the extravagant French or the explosive Italians the English are an uptight lot. If they do feel anything they're not likely to let you know. It's a caricature but it has some truth in it.

We grow up in a culture which tells us that it's good to control our feel­ings. We learn that it's best to restrain our warmth, our tears and our anger. We learn that it's better to be rational. But is it? What happens to feelings you don't express? Many people argue that they don't just disappear. They con­tinue to exist under the surface and affect the way you feel and behave.

Anger that you don't express to others can become anger that you turn against yourself. Fears that you don't talk about may make you timid in all things. You may put on a brave front but inside you're fearful and anxious. Hurts and disappointments that you've never cried over may make you protect yourself hard against any possible new hurt and become over­cautious about getting close to others.





Glossary


overwhelm, v – to defeat someone or something by using a lot of force

extravagant, adj – spending, using or doing more than necessary in an uncontrolled way

explosive, adj – describes a situation or emotion in which strong feelings are loudly or violently expressed

uptight, adj – worried or nervous and not able to relax

caricature, n – (the art of making) a drawing or written or spoken description of someone, which makes part of their appearance or character more noticeable than it really is, and which usually makes them look ridiculous

warmth, n – friendliness and affection

restrain, v – to control the actions or behaviour of someone by force, especially in order to stop them from doing something, or to limit the growth or force of something

rational, adj – showing clear thought or reason

exist, v – to be, or to be real

affect, v – to have an influence on someone or something, or to cause them to change

timid, adj – shy and nervous; lacking confidence; easily frightened

fearful, adj – frightened or worried about something

over­cautious, adj – describes too careful, well considered and sometimes slow or uncertain

anxious, adj – worried and nervous


Discussion


  • What is the stereotype of the English? The French? The Italians? Daghestani people?

  • What does our culture tell us about handling our emotions?

  • What happens to feelings we don't express?

  • What may anger that you don't express to others become?

  • How can fears that you keep to yourself affect your life?

  • What may hurts and disappointments that you've never cried over turn into?


These are the song lyrics. What do you think the missing words could be? Chose one of the given words and put it in the lyrics:


CRY CRYING CRYING TEARS TEARS


But the touch of your hand can start me __________. (Roy Orbison)

I try to laugh about it, hiding the _________ in my eyes. (The Cure)

And I know there’ll be no more _________ in heaven. (Eric Clapton)

Your bridges were burned and now it’s your turn to _________ me a river. (Justin Timberlake)

People killin, people dyin, children hurt and women _________ (Black Eyed Peas)


The following quiz looks at some feelings that are common to us all and some of the different ways that people react to them



Reactions can range from express­ing the feeling spontaneously and directly to finding some way of deny­ing that it exists at all.


For each section circle the answer that is most often typical of you and use the results of this quiz in a topic of your own


How do you show your feelings?


  1. ANGER

When you feel angry, which of the following reactions would be most typical of you?

  1. Raising your voice or shouting at the person you are angry with.

  2. Explaining quietly why you are angry.

  3. Trying not to be angry (perhaps because you think it’s wrong or unfair).

  4. Telling yourself you are not really angry or that you’ve not really got anything to be angry about.




  1. FEELING SAD OR UPSET

When you feel sad or upset, which of the following reactions would be most typical of you?

a. Crying about it to someone else.

  1. Talking to a friend about what’s upset you.

  2. Going away and crying on your own.

  3. Telling yourself you don’t really feel sad or upset or that you’ve not really got anything to feel sad or upset about.

  1. FEELING FRIGHTENED OR WORRIED

When you feel frightened or worried, which of the following reactions would be most typical of you?

a. Trembling, shaking or crying as you tell someone how you feel.

  1. Talking to a friend about the things that are frightening or worrying you.

  2. Going away on your own and crying about it or feeling bad.

  3. Telling yourself you don’t really feel frightened or worried or that you’ve not really got anything to feel so about.




  1. FEELING EMBARRASSED OR ASHAMED

When you feel embarrassed or ashamed, which of the following reactions would be most typical of you?

a. Laughing in embarrassment as you try to explain someone why you feel embarrassed or ashamed.

  1. Telling a friend later about how you felt embarrassed or why you felt so ashamed.

  2. Swallowing hard and wishing the floor would open so that you could disappear from sight.

  3. Pretending you’re not in the least embarrassed or ashamed and putting an arrogant or cocky face on it.




  1. FEELING HAPPY

When you feel happy, which of the following reactions would be most typical of you?

a. Laughing and smiling, telling someone how you feel.

  1. Analyzing to yourself or others the reasons why you’re happy.

  2. Going around with an inner glow.

  3. Telling yourself this can’t last, it’s not really true or it’s not right to be happy when others aren’t.




  1. FEELING DISGUST OR DISLIKE

When you feel disgust or dislike, which of the following reactions would be most typical of you?

a. Screwing up your face, grimacing as you say what you feel.

  1. Telling a friend how much you dislike or feel disgust about something.

  2. Controlling your disgust or dislike.

  3. Pretending that nothing’s happened, ignoring the things or people that make you feel this way.




  1. FEELING WARMTH OR AFFECTION FOR OTHERS

When you feel warmth or affection for others, which of the following reactions would be most typical of you?

a. Touching, holding, embracing, kissing other people.

  1. Talking to a friend about the way you feel.

  1. Deciding not to express how you feel, perhaps because you’re afraid you might get hurt.

  2. Telling yourself it’s sloppy and sentimental to feel like this about people and pushing the feelings away.



DO YOU:

Express feelings directly?

The a statements show ways in which feelings can be expressed directly. You feel something and you show it.

Talk about them?

The b statements show ways in which feelings can be partially expressed by talking about them. Talking about your feelings can help you get clear about what you feel. You can get support. You may start to build up the confidence to express feelings more directly.

Keep them to yourself?

The c statements are about trying to control your feelings. Sometimes you may feel it’s best to keep quiet about what you feel. You may not want to make yourself vulnerable before others. Or you may decide that expressing your feelings would be destructive to someone else. If you always keep your feelings to yourself, however, you may find that they start to come out in other ways.

Deny them?

The c statements are about the ways of denying your feelings altogether. You may think they’re not nice. Or you may be frightened of their strength. Again, these denied feelings may emerge in other ways.


Unit 2 TRAVELLING


Sharing Ideas


  1. What do you know about travelling?

  2. Why do you think people travel?

  3. Have you ever travelled anywhere?

  4. Do you like travelling?

  5. What ways / means of travelling do you know?
  1   2   3   4   5   6   7   8   9

Похожие:

Учебно-методическое пособие по аспекту «Устная речь» для студентов III курса факультета английского языка iconУчебно-методическое пособие к практическим занятиям по акушерству и гинекологии для студентов 6 курса лечебного факультета
Учебно-методическое пособие представлено кафедрой акушерства и гинекологии сгма в помощь студентам 6 курса лечебного факультета при...
Учебно-методическое пособие по аспекту «Устная речь» для студентов III курса факультета английского языка iconУчебно-методическое пособие по дисциплине «пропедевтика внутренних болезней»
Учебно-методическое пособие предназначено для студентов 3 курса медико-профилактического факультета кгму
Учебно-методическое пособие по аспекту «Устная речь» для студентов III курса факультета английского языка iconУчебное пособие по курсу «Введение в теорию межкультурной коммуникации»
Учебное пособие предназначено для студентов III курса отделения французского языка факультета иностранных языков
Учебно-методическое пособие по аспекту «Устная речь» для студентов III курса факультета английского языка iconГигиеническая оценка статуса питания учебно
Учебно-методическое пособие предназначено для самостоятельной работы студентов III курса всех факультетов высших учреждений образования...
Учебно-методическое пособие по аспекту «Устная речь» для студентов III курса факультета английского языка iconАнглийский язык для педиатров чита 2010 Предисловие Настоящее
Учебное пособие предназначено для студентов II курса педиатрического факультета, продолжающих изучение английского языка и уже знакомых...
Учебно-методическое пособие по аспекту «Устная речь» для студентов III курса факультета английского языка iconУчебно-методическое пособие «Медицинская психология и психотерапия» для практических занятий для студентов 3 курса медико-диагностического факультета
Гомельского государственного медицинского университета, врач-психотерапевт высшей квалификационной категории, кандидат медицинских...
Учебно-методическое пособие по аспекту «Устная речь» для студентов III курса факультета английского языка iconМетодическое пособие по международному праву для специалистов
Методическое пособие предназначено для студентов отделения регионоведения факультета истории, социологии и международных отношений....
Учебно-методическое пособие по аспекту «Устная речь» для студентов III курса факультета английского языка iconУчебно-методическое пособие рабочая тетрадь
Зарипова Эндже Мухаматнуровна – преподаватель английского языка II квалификационной категории мбоу сош №4 г. Агрыз рт
Учебно-методическое пособие по аспекту «Устная речь» для студентов III курса факультета английского языка iconФормирование и коррекция произносительной стороны речи у детей с нарушенным слухом с помощью специальных компьютерных средств обучения
Го развития глухих и слабослышащих детей. Устная речь – наиболее естественное и удобное средство контакта с окружающими людьми. В...
Учебно-методическое пособие по аспекту «Устная речь» для студентов III курса факультета английского языка iconМетодическое пособие для подготовки курсовых работ по дисциплине «Управления качеством»
Методическое пособие предназначено для студентов технологического факультета очной и заочной формы обучения
Разместите кнопку на своём сайте:
Библиотека


База данных защищена авторским правом ©lib2.znate.ru 2012
обратиться к администрации
Библиотека
Главная страница