Программы юнеско, связанные с экологическими науками и науками о Земле




Скачать 31.97 Kb.
НазваниеПрограммы юнеско, связанные с экологическими науками и науками о Земле
Дата04.02.2016
Размер31.97 Kb.
ТипДокументы
Экологические науки и науки о Земле на службе устойчивого развития


Программы ЮНЕСКО, имеющие отношение к экологии, концентрируются на междисциплинарных исследованиях, охватывающих экологические, социальные и экономические аспекты утраты биологического разнообразия или его сокращения.

В сфере геонаук в компетенцию ЮНЕСКО входит изучение социальных проблем, связанных с гидрогеологией, палеоэкосистемами и изменением климата. Также ЮНЕСКО занимается продвижением роли геонаук и системы глобального наблюдения Земли GEOSS (Global Earth Observation System of Systems) в достижении устойчивого развития.


Программы ЮНЕСКО, связанные с экологическими науками и науками о Земле

Деятельность по сохранению биологического разнообразия входит в задачи программы «Человек и биосфера» (Man and the Biosphere, MAB). Всемирная сеть биосферных заповедников, созданная в рамках программы МАБ и объединяющая более 480 объектов во всем мире, предоставляет возможности для:

  1. • Сведения к минимуму утраты биоразнообразия

  2. • повышения уровня жизни

  3. • улучшения социальных, экономических и культурных условий, необходимых для экологического равновесия.


В отношении наук о Земле ЮНЕСКО занимается исследованиями, мониторингом, обучением и образованием в области геологии и геофизики. Основная исследовательская деятельность реализуется Международной программой по геонаукам (International Geoscience Programme, IGCP).

4 главных направления деятельности

В проекте Программы ЮНЕСКО на 2006-2007 гг. определены четыре главных направления деятельности, связанные с экологией и геонауками:

1) Исследование и создание потенциала для управления экосистемами

  1. • анализ взаимосвязей между глобальными изменениями, управлением экосистемами и утратой биоразнообразия (адресуется руководителям и лицам, принимающим решения)

  2. • подготовка ученых

  3. • международное сотрудничество по вопросам, связанным с засушливыми районами и зонами влажных тропиков

  4. • восстановление прибрежных экосистем Индийского океана (через многостороннее партнерство)


2) Биосферные заповедники: обеспечение экологической устойчивости

  1. • Повышение репрезентативности сферы охвата Всемирной сети биосферных заповедников и совершенствование ее функционирования

  2. • продвижение трансграничных биосферных заповедников




  1. • использование биосферных заповедников как экспериментальных объектов в ходе Десятилетия образования в интересах устойчивого развития, объявленного Организацией Объединенных Наций

  2. • создание базы знаний по вопросам мониторинга и управления экосистемами в условиях биосферных заповедников

  3. • изучение и использование потенциала биосферных заповедников в качестве платформы для предотвращения конфликтов и управлении ими


3) Упрочение связей между культурным и биологическим разнообразием

  1. • создание базы знаний о применении подходов в области культуры для расширения устойчивого использования биоразнообразия в малых островных развивающихся странах

  2. • более широкое информирование общественности о роли уникальных объектов, культурных ландшафтов и нематериального наследия в деле управления экосистемами и устойчивого использования биоразнообразия


4) Геонауки и система мониторинга Земли

  1. • Расширение научных исследований системы всей планеты и научных сетей с помощью междисциплинарных проектов

  2. • более широкое информирование общественности о науках о Земле и экономической пользе от устойчивого геотуризма

  3. • создание механизмов взаимодействия ученых и лиц, ответственных за формирование политики, для демонстрации полезности глобальных наблюдений Земли

  4. • формирование сетей по вопросам использования космических технологий для деятельности в области мониторинга, сохранения объектов и созданию потенциала, приносящей пользу биосферным заповедникам и объектам всемирного наследия

  5. • наращивание потенциала государств-членов в вопросах выпуска геологических карт и технических документов на основе информации, собранной на местах и из космоса

  6. • разработка материалов и учебной программы для образования и подготовки кадров в области наук о Земле с учетом результатов наблюдений из космоса

Подробнее:

Программа МАБ на unesco.org

Полный текст проекта Программы ЮНЕСКО на 2006-2007 гг. (PDF, 642KB)

Контактная информация

119034, Россия,  Москва, Большой Лёвшинский пер., 15/28, стр. 2

Телефоны:
+7 495 / 637-28-75
+7 495 / 637-29-53
+7 495 / 637-29-62
+7 495/ 637-42-09

Факс:
+7 495 / 637-39-60
+7 495 / 956-36-66

e-mail:  moscow@unesco.ru

UNESCO's Man and the Biosphere Programme (MAB)


The Man and the Biosphere Programme (MAB), proposes an interdisciplinary research agenda and capacity building aiming to improve the relationship of people with their environment globally. Launched in the early 1970s, it notably targets the ecological, social and economic dimensions of biodiversity loss and the reduction of this loss. It uses its World Network of Biosphere Reserves as vehicles for knowledge-sharing, research and monitoring, education and training, and participatory decision-making.



NATURAL SCIENCES SECTOR

Background
MAB was launched in 1970 and initiated work in 14 Project areas covering different ecosystem types from mountains to the sea, from rural to urban systems, as well more social aspects such as environmental perception. The MAB governing body, the International Co-ordinating Council of the Man and the Biosphere (MAB) Programme, usually referred to as the MAB Council or ICC, consists of 34 Member States elected by UNESCO's biennial General Conference. In between meetings, the authority of the ICC is delegated to its Bureau, whose members are nominated from each of UNESCO's geopolitical regions.

MAB's work over the years has concentrated on the development of the World Network of Biosphere Reserves (WNBR).

The biosphere reserve concept was developed initially in 1974 and was substantially revised in 1995 with the adoption by the UNESCO General Conference of the Statutory Framework and the Seville Strategy for Biosphere Reserves. Today, with more than 480 sites in over 100 countries, the WNBR provides context-specific opportunities to combine scientific knowledge and governance modalities to:

  • Reduce biodiversity loss

  • Improve livelihoods

  • Enhance social, economic and cultural conditions for environmental sustainability

  • Thus contributing to the pursuit of the Millennium Development Goals, in particular MDG 7 on environmental sustainability

Biosphere reserves can also serve as learning and demonstration sites in the framework of the United Nations Decade of Education for Sustainable Development (DESD).

Approach (Extract from UNESCO's Draft Programme 2006-2007)
"The General Conference authorizes the Director-General […] to implement the corresponding plan of action in the ecological sciences […], in order to:

  • (i) Contribute to minimizing biodiversity loss through the use of ecological and biodiversity sciences in policy- and decision-making;

  • (ii) Promote environmental sustainability through the World Network of Biosphere Reserves;

  • (iii) Enhance the linkages between cultural and biological diversity, jointly with [Major Programme IV- Culture]"

Main line of action 1: Minimizing biodiversity loss through research and capacity-building for ecosystem management
Focus will be on a broad-based interdisciplinary research agenda with respect to the ecological, social and economic dimensions of biodiversity loss and its reduction. Capacity-building will be key […], including the development of a network of learning centres for integrated ecosystem management and through South-South cooperation. In Africa, the regional postgraduate school in Kinshasa, Congo DR, will serve as the principal node for this network.
Efforts will be made to promote interdisciplinary and multisectoral approaches to sustainable development in higher education and in-service training institutions, particularly in post-conflict countries.
State-of-the-art synthesis will be undertaken and new research initiatives on arid lands and humid tropics will be launched, capping 50 years (2006) of UNESCO's involvement in these areas.

  • Research, training and education related to biodiversity loss and global assessments

  • Urban systems, carbon economies and ecosystem management for biodiversity use

  • Research, training and ecosystem management of drylands and mountains

  • Research and ecosystem management in coastal areas and humid tropics and South-South cooperation for capacity-building

Main line of action 2: Biosphere reserves - promoting environmental sustainability
Emphasis will be placed on linkages between biodiversity conservation and socio-economic development in specific biosphere reserve contexts. The WNBR and its regional networks will be used as vehicles for knowledge-sharing and exchange of experience, research and monitoring, education and training, and testing of participatory decision-making, thereby contributing to the emergence of "quality economies" and to conflict prevention.

  • Establishing new biosphere reserves and transboundary biosphere reserves

  • Strengthening of knowledge base on environmental sustainability - including the Great Apes Survival Project (GRASP), and the Biosphere Reserve Integrated Monitoring (BRIM) programme

  • Using biosphere reserves as platform for conflict prevention

  • Statutory meetings and MAB Young Scientists Award Scheme

  • Supporting regional and thematic MAB networks

Main line of action 3: Enhancing linkages between cultural and biological diversity
Cultural landscapes and sacred sites will receive special attention and allow to learn about biological and cultural diversity interactions. Special attention will be given to biosphere reserves and World Heritage sites.

  • Establishing a knowledge base on cultural practices fostering local-level sustainable use of biodiversity in biosphere reserves

  • Local and indigenous knowledge as a basis for equitable biodiversity governance in Small Island Developing States

  • Raising awareness of the role of sacred natural sites, cultural landscapes and intangible heritage in ecosystem management and sustainable use of biodiversity

Read complete official strategies and approaches in UNESCO's Draft Programme 2006-2007 (PDF document)







Contact:
UNESCO
Division of Ecological and Earth Sciences
MAB Secretariat
1, rue Miollis
75732 Paris Cedex 15
France
Fax: +(33-1) 45.68.58.04
E-mail: mab@unesco.org

Established with the objective of promoting nature conservation and sustainable development, the Biosphere Connections partnership was launched on 14 May 2007 by the Global Airline coalition "Star Alliance" together with UNESCO-MAB, Ramsar Wetlands and IUCN


EuroMAB

Bridging Science and Society - EuroMAB 2007, Antalya (Turkey), 12-16 November 2007
Background and objectives
EuroMAB 2007 will focus on how to enhance linkages between Science and Society, using the experience of the 248 biosphere reserves in the 32 countries making up the EuroMAB Network as learning and sharing sites for sustainable development. EuroMAB 2007 meeting will define an agenda for the EuroMAB Network in order to better integrate the science and knowledge sharing approach within biosphere reserves with practices and management of natural and cultural assets in Europe, in order to make this Network and its achievements more visible and politically relevant.

EuroMAB 2007 participants will elaborate a strategy for the Network to better participate in political and scientific debates and forums at the European and North America levels. This will include EuroMAB contributions to meet the 2010 biodiversity target, support to the implementation of the Thematic strategy on the Urban Environment, to the Aarhus Convention, to the Hanasaari Declaration as well as the Millenium Ecosystem Assessment.

EuroMAB 2007 will also make a specific contribution for the Madrid Action Plan, reflecting on how EuroMAB Network could increase the capacity of biosphere reserves to deal with changes and environmental transformations such as urbanization, climate change, migration and be effective learning platforms for sustainable development. More

EuroMAB E–Conference (April-June 2007)
An e-conference will be organized for all EuroMAB members to prepare the EuroMAB meeting to be held in Antalya, Turkey, on 12-16 November 2007. The e-conference will invite EuroMAB members to share their experience, ideas, wishes and hopes on four thematic issues (Session I: Measuring the social and economic benefits of biosphere reserves; Session II Urban Systems and Biodiversity in Europe; Session III Adaptive management in seascape/coastal landscapes ; Session IV Biosphere reserves as learning laboratories and their contribution to the UN Decade of Education for Sustainable Development). The e-conference will be animated by moderators from EuroMAB Network with the support of the MAB Secretariat and UNESCO Offices. Each thematic group will share common terms of references and be structured around key questions aiming to grasp past and on-going experience, share data, information and publications on the thematic issues and prepare a work programme and an action plan for the future. The e-conference is intended to nourish the final agenda of EuroMAB 2007 and thus will be launched on 11 April 2007 and end on 15 June 2007. A synthesis of the exchanges, discussions and proposals for the four thematic groups will be undertaken in May-June 2007, in order to finalize the EuroMAB 2007 agenda.

The EuroMAB Network, founded in 1987, covers 50 countries in Europe and North America. It is the largest of the MAB Networks, with a vast diversity of socio-economic and ecological conditions, cultural backgrounds and languages. Over 200 biosphere reserves are in the EuroMAB region: these include 'old' sites which are now undergoing the periodic review and also examples of the 'new generation' of biosphere reserves showing exciting innovations in the implementation of the concept. Due to its size and diversity, EuroMAB functions through groups of countries and biosphere reserves which have a common interest in a given theme, for which a site or a country takes the lead. Proceedings of the EuroMAB Austria 2005 Meeting of the Euromab Biosphere Reserve Coordinators and Managers available here


Who pays?
Everyone. The level of funding depends on the nature and extent of the projects and activities undertaken. Often, additional funding is not needed: existing budgets can be aligned to meet shared goals. Industry, tour operators, charitable foundations, research funding agencies, governments, local municipalities can all help. Continual support from government - even if only moral and technical - ensures good connections with national policy and international efforts related to sustainable development. UNESCO can provide advice and occasionally seed funds to initiate local efforts; these can help broker projects or to set up durable financial mechanisms.

How do I get involved?

  • Visit the UNESCO MAB Biosphere Reserve Directory to read details on all biosphere reserves, including contact information.

  • Contact also the National MAB Committees and focal points for information on national action on biosphere reserves, including on plans for new biosphere reserves







Russian Federation

 




Secretariat of the Russian MAB National Committee
Fersman Street, 13
117312 Moscow

Tel:

(7.095) 124 6000

Fax:

(7.095) 129 1354

E-mail: 

rusmabcom@gmail.com




Acad Vladimir N. Bol'shakov
Chairperson
Ural Branch, Russian Academy of Sciences
Institute of Plant and Animal Ecology
8 Marta Street, 202
620144 Ekaterinburg

Tel:

(7.34) 42 22 85 70

Fax:

(7.34) 32 29 41 61

E-mail: 

bolshakov@prm.uran.ru

 

tatm@insec.querus.e-burg.su

Acad Igor Yu. Koropachinsky
Deputy Chairperson
Siberian Branch, Russian Academy of Sciences
Central Siberian Botanical Garden
Zolotodolinskaya Str., 101
630090 Novosibirsk

Tel:

(7.383-2) 35 41 01

Fax:

(7.383-2) 35 49 86

E-mail: 

root@botgard.nsk.su

Dr Valery M. Neronov
Deputy Chairperson of Russian MAB Committee
Vice-President of ICC MAB/UNESCO
41/5 Vavilov Street
117312 Moscow

Tel:

(7.499) 724-2620

Fax:

(7-495) 124-79-32

E-mail: 

rusmabcom@gmail.com

Acad Dmitry S. Pavlov
Deputy Chairperson
Russian Academy of Sciences
A.N. Severtsov Institute of Ecology and Evolution
Leninsky Prospect, 33
117071 Moscow

Tel:

(7.095) 952 2088

Fax:

(7.095) 954 5534

E-mail: 

sevin@glas.apc.org

Prof Lev P. Rysin
Deputy Chairperson
Presidium, Russian Academy of Sciences
Department of General Biology
Leninsky Prospect, 32a
117071 Moscow

Tel:

(7.095) 938 1689

Fax:

(7.095) 938 1501

E-mail: 

biology@ips.ras.ru

Dr Anna A. Lushchekina
Learned secretary
Russian Academy of Sciences
A. N. Svertsov Institute of Ecology and Evolution
Fersman Street, 13
117312 Moscow

Tel:

(7.095) 124 6000

Fax:

(7.095) 129 1354

E-mail: 

mab.ru@relcom.ru

Acad Yury P. Altukhov
Russian Academy of Sciences
Institute of General Genetics
Gubkina Street, 3
117333 Moscow

Tel:

(7.095) 135 6213

Fax:

(7.095) 135 1289

E-mail: 

mostmaster@iogen.msk.su

Prof Lev N. Andreev
Russian Academy of Sciences
Main Botanical Garden
Botanicheskaya Street, 4
127276 Moscow

Tel:

(7.095) 977 9014

Fax:

(7.095) 977 9172

E-mail: 

landar@aha.ru

Prof Yury I. Chernov
Russian Academy of Sciences
A. N. Severtsov Institute of Ecology and Evolution
Leninsky Prospect, 33
117071 Moscow

Tel:

(7.095) 135 9885

Fax:

(7.095) 954 5534

E-mail: 

sevin@glas.apc.org

Prof S. Kust German
Moscow State University / Russian Academy of Sciences
Institute of Soil Science
Institute of Soil Science Vorobjevi Gory Moscow State University
119899 Moscow

Tel:

(7-095) 939 3774

Fax:

(7-095) 939 3774

E-mail: 

kust@soil.msu.ru

Acad Vladimir M. Kotlyakov
Russian Academy of Sciences
Institute of Geography
Staromonetny Pereulok, 29
109017 Moscow

Tel:

(7.095) 959 0032

Fax:

(7.095) 959 0033

E-mail: 

geography@glas.apc.org

Prof German S. Kust
Moscow State University / Russian Academy of Sciences
Institute of Soil Science
Vorobjevi Gory Moscow State University
119899 Moscow

Tel:

(7.095) 939 3774

Fax:

(7.095) 939 3774

E-mail: 

kust@soil.msu.ru

Prof Georgii M. Lappo
Russian Academy of Sciences
Institute of Geography
Staromonetny Pereulok, 29
109017 Moscow

Tel:

(7.095) 959 0032

Fax:

(7.095) 959 0033

E-mail: 

geography@glas.apc.org

Dr Vladimir I. Nikitishen
Russian Academy of Sciences
Institute of Physical, Chemical and Biological Problems of Soil Studies
Pushchino na Oke, Serpukhovsky district
142292 Moskovskaya oblast

Tel:

(7.27) 73 36 34

Dr Nina M. Novikova
Russian Academy of Sciences
Water Problems Institute
Gubkin Street, 3
117333 Moscow

Tel:

(7.095) 135 7041

Fax:

(7.095) 135 5415

E-mail: 

novikova@novikova.msk.ru

Mr Vladimir Pischelev
State Committe of the Russian Federation for Environmental Protection
Kedrova Str. 8, Block 1
117874 Moscow

Tel:

(7.095) 125 6133

Fax:

(7.095) 125 5209

E-mail: 

zapchin@glas.apc.org

Prof Sergey M. Semenov
Institute of Global Climate and Ecology
Glebovskaia str., 20b
107258 Moscow

Tel:

(7.095) 169 1103

Fax:

(7.095) 160 0831

Prof Zebry Sh. Shamsutdinov
Russian Academy of Agrosciences
All Russian Fodder Research Institute
P/O Lugovaya, Mytischensky district
141740 Moskovskaya oblast

Tel:

(7.095) 577 7263

Fax:

(7.095) 577 0107

Prof Michael I. Shatunovsky
Russian Academy of Sciences
A. N. Severtsov Institute of Ecology and Evolution
Leninsky Prospect, 33
117071 Moscow

Tel:

(7.095) 952 2592

Fax:

(7.095) 952 2592

E-mail: 

sevin@glas.apc.org

Acad Eugene A. Vaganov
Siberian Branch, Russian Academy of Sciences
Institute of Forests and Timber
Academgorodok
660036 Krasnoyarsk

Tel:

(7.391-2) 43 36 86

Fax:

(7.391-2) 43 36 86

E-mail: 

infor@krsk.infotel.ru

Prof Stanistlav E. Vompersky
Institute of Forestry
P/O Uspenskoe, Odintsovsky district
143030 Moskovskaya Oblast

Tel:

(7.095) 561 6590

Fax:

(7.095) 561 6590

E-mail: 

root@ilan.msk.su

Prof Oleg N. Yanitsky
Russian Academy of Sciences
Institute of Sociology
Krzhizhanovskogo Street, 24/25, bld.5
117259 Moscow

Tel:

(7.095) 930 5638

Fax:

(7.095) 719 0740







Похожие:

Программы юнеско, связанные с экологическими науками и науками о Земле iconЮ. М. Березкин Предпосылки и условия реализации классического научного знания
Сами слова "наука" и "научное знание" мы должны употреблять в том узком и точном смысле, какой выводится из "Механик" Галилея – ведь...
Программы юнеско, связанные с экологическими науками и науками о Земле iconПрограмма вступительного экзамена в аспирантуру по специальности 25. 00. 27 «гидрология суши, водные ресурсы, гидрохимия»
Предмет гидрологии. Деление гидрологии на разделы и связь ее с другими науками о земле
Программы юнеско, связанные с экологическими науками и науками о Земле icon1. Биология как наука, ее достижения, связи с другими науками. Методы изучения живых объектов. Роль биологии в жизни и практической деятельности человека
Объясните, какая группа растений занимает в настоящее время господствующее положение на Земле. Среди живых растений или гербарных...
Программы юнеско, связанные с экологическими науками и науками о Земле iconТиповые программы кандидатских экзаменов по специальностиям
Специфика использования педагогической наукой междисциплинарных понятий (личность, деятельность, общение, развитие, формирование)....
Программы юнеско, связанные с экологическими науками и науками о Земле iconПлан основных мероприятий Комитета Республики Башкортостан по делам юнеско на 2012 год
Участие Комитета Республики Башкортостан по делам юнеско в проектах и программах Российской Комиссии по делам юнеско, Бюро юнеско...
Программы юнеско, связанные с экологическими науками и науками о Земле iconУрок игра «Математика, весёлая и находчивая»
Показать широкое применение математики в быту и жизни; её связь с другими науками
Программы юнеско, связанные с экологическими науками и науками о Земле iconСоответствие между науками и изучаемыми ими аспектами организации
Наука, изучающая цели, миссии, среду, адаптацию и проектирование организаций …
Программы юнеско, связанные с экологическими науками и науками о Земле iconК. Д. Ушинский
«Знания и идеи, сообщаемые детям какими бы то ни было науками, должны органически строиться в светлый и, по возможности, обширный...
Программы юнеско, связанные с экологическими науками и науками о Земле iconПрограмма Тема Введение в науку о языке
Предмет и задачи языкознания. Разделы языкознания. Связь лингвистики с другими науками
Программы юнеско, связанные с экологическими науками и науками о Земле iconТемы контрольных работ и вопросы для подготовки к экзамену по дисциплине «Нейрофизиология»
Роль физиологии в диалектико-материалистическом понимании сущности жизни. Связь физиологии с другими науками
Разместите кнопку на своём сайте:
Библиотека


База данных защищена авторским правом ©lib2.znate.ru 2012
обратиться к администрации
Библиотека
Главная страница